"Just a Shopaholic with a passion for nature, wildlife, books, sports, crafts, cooking, good food and gadgets. A Loyal Friend"

Monday, May 23, 2011

Petua-Petua Mudah Bersalin

 Ever since I know that I am having our little one inside my belly, I've done a lot of research and reading on how to deliver easily and what to do and what not. Tapi betul ker semua tu eh? I've no experience yet but will have one soon. So based on kerajinan asking here and there I've listed down some of the tips or petua from what I read and what I've obtained from the eldest and moms with experience.. I do hope that this will help inexperience moms out there, or even those with experience...

  1. Banyakan beramal ibadat bagi yang beragama Islam ataupun agama lain
  2. Banyakkan membaca ayat Quran untuk yag beragama Islam. Amalkan membaca surah Maryam, Yusof, Luqman dan Surah Yaasin.
  3. Amalkan ayat Nabi Nuh dan Ayat al-Ma'thurat. Ayat Nabi Nuh ; La ila ha illa anta subhanaka inni kuntu minoz zholimin. Ayat Al-Ma'thurat ; Bismillahillazi la yadhorru ma'asmihi syaion fil ard wala fissama e wa huwas sami ul alim. 
  4. Air Sanggul Fatimah. kalau ikut yang saya diberitahu oleh sepupu suami, before nak bersalin tu just rendam and minum air nya tapi dari info yang saya dapat sebaiknya minum seminggu sebelum tarikh due ianya untuk senang melahirkan dan akan membuka rongga rongga dlm rahim. Tak tau lah mana satu betul  kan..
  5. Air basuhan rambut. Sewaktu mandi dan dah siap bersihkan satu badan termasuk rambut,siram rambut dan isap titisan air yg mengalir hujung rambut tu dan berserta niat dihati sebagai mana senangnya air ini mengalir begitu juga senang nya aku melahirkan.. aku pun x sempat buat lagi ni. must do it soon...
  6. Rajin-rajinkan lah diri berjalan dan kalau boleh berenang lagi bagus.. rumah saya takde kolam renang, kalau tak boleh gak buat aksi terapung.... hehehhe
  7. Air selusuh / minyak selusuh. Doktor tak benarkan minum air ni sbb risiko baby lemas. Air ni rasa nya lagi elok kalau di buat sapu dari dada terus ke bawah atau kemaluan kita.Dari belakang hingga ke bawah punggung berserta dengan niat dihati sebagai mana senangnya air ini mengalir begitu juga senang nya aku melahirkan
  8. Satu lagi, jangan lupa untuk minta maaf daripada suami dan ibubapa... saya selalu marah2 suami selama mengandung terutama bila saya minta dia buat sesuatu dan dia buat-buat tak tau. Saya tau dosa saya banyak kat dia tapi bila nak marah tu saya lupa semua. Dia selalu usik 'mommy hormon meningkat'.. saya tau dia tak ambik hati sebab dia paham saya tengah berusaha bersabar menghadapi cabaran selama mengandungkan anak kami. Yang, saya minta maaf dari hujung rambut ke hujung kaki k, takde niat pun nak marah sayang atau berkasar dengan sayang... aiks, sempat iklan.. hehehe
Apa-apa pun hopefully, info ni dapat membantu saya dan ibu-ibu atau bakal2 ibu diluar sana...



Yours Truly =)


0 Shopaholic Alert!!:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...